در حـدیـثـى از امام صادق (ع) مى خوانیم : ((انسان گاهى دروغ مى گوید و سبب محرومیتش از نـمـاز شـب مـى شود، هنگامى که از نماز شب محروم شد از روزى (ومواهب مادى و معنوى) نیز محروم مى شود)).
نماز شب به سه بخش تقسیم مى شود:.
الف) چهار نماز دو رکعتى که مجموعا هشت رکعت مى شود و نامش نافله شب است.
ب) یک نماز دو رکعتى که نامش نافله ((شفع)) است.
ج) نماز یک رکعتى که نامش نافله ((وتر)) است ، و طرز انجام این نمازهادرست همانند نماز صبح است ولى اذان و اقامه ندارد، و قنوت وتر را هر چه طولانى تر کنند بهتر است.
(آیـه) ایـن آیـه بـه یکى از دستورات اصولى اسلام که از روح ایمان وتوحید، سرچشمه مى گیرد اشاره کرده ، مى گوید: ((و بگو: پروردگارا! مرا (در هر کار)با صداقت وارد کن ، و با صداقت خارج ساز)) (وقل رب ادخلنى مدخل صدق واخرجنى مخرج صدق).
هـیـچ کـار فـردى واجـتماعى را جز با صدق و راستى آغاز نکنم ، همچنین هیچ برنامه اى را جز به راستى پایان ندهم ، راستى و صداقت و درستى و امانت ، خطاصلى من در همه کارها باشد و آغاز و انجام همه چیز با آن صورت گیرد.
در حقیقت رمز اصلى پیروزى در همین جا نهفته شده است و راه و روش انبیاو اولیاى الهى همین بوده که فکر، گفتار و اعمالشان از هرگونه غش و تقلب و خدعه و نیرنگ و هر چه بر خلاف صدق و راستى است پاک بود.
در پایان آیه به دومین اصل ـکه از یک نظر میوه درخت توحید، و از نظردیگر نتیجه ورود و خروج صـادقـانـه در کارهاست ـ اشاره شده است : ((و خداوندا!براى من از سوى خودت سلطان و یاورى قرار ده)) (واجعل لى من لدنک سلطانانصیرا).
(آیـه) و از آنجا که به دنبال ((صدق)) و ((توکل)) که در آیه قبل به آن اشاره شد، امید به پیروزى قـطـعى ، خود عامل دیگرى براى موفقیت است در این آیه به پیامبرش مى گوید: ((و بگو: حق فرا رسید و باطل مضمحل و نابود شد)) (وقل جاالحق وزهق الباطل).
((اصولا طبیعت باطل (همین است که) مضمحل و نابود شدنى است)) (ان الباطل کان زهوقا).
بـاطـل جـولانى دارد ولى دوام وبقایى نخواهد داشت و سرانجام ، پیروزى ازآن حق و طرفداران و پیروان حق خواهد بود.