نماز تجلی‌گاه عروج مومن

اسلامی و شیعه - نماز - ستون دین - اقامه نماز - مهدی صفری - ستاد اقامه نماز - گروه فرهنگی نماز تجلی‌گاه عروج مومن - پایگاه حفظ و نشر ارزش های نماز و عبادت با خدا

نماز تجلی‌گاه عروج مومن

اسلامی و شیعه - نماز - ستون دین - اقامه نماز - مهدی صفری - ستاد اقامه نماز - گروه فرهنگی نماز تجلی‌گاه عروج مومن - پایگاه حفظ و نشر ارزش های نماز و عبادت با خدا

کتابخانه
پرسش و پاسخ
احادیث معراجی
پیوندها
کانال ما در آپارت
نظرسنجی
درباره
نماز معراج مومن است؛
کسی که قلبش همواره آکنده از حضور خداست؛
معراج یعنی تمرین پرواز بلکه خود پرواز؛ پرواز از تنگنای ملک به فراخنای ملکوت واز طبیعت پست به حقیقت محض پرکشیدن به سوی آستانی که برای پرواز هیچ محدودیتی ندارد.

اگر سنگینی گناه زمین گیرت نکرده باشد؛

اگر بند بند تعلق تو را میخکوب خاک نکرده باشد؛

اگر بال پروازت در آتش عصیان نسوخته و در یک سخن اگر خودت حال پریدن وپر زدن داشته باشی؛

اگر روزی چند بار آنجا بروی کم کم از این جا فاصله می گیری و به آنجا دل می بندی.

پس باید همراه نماز بریدن از اینجا با شد،وهر نماز،آخرین آهنگ کنده شدن از این دنیا وهمانند آخرین پله ای که برای صعود قدم بر آن می نهی.

از این روست که:«نماز تجلی گاه عروج مومن» است.
گالری تصاویر
برای نمایش تصاویر گالری کلیک کنید
فراخوان لذت بخش ترین نماز
آخرین نظرات
دفتر مراجع
سايت دفتر امام خامنه اي

سايت دفتر آيت الله سيستاني

سايت دفتر آيت الله صافي گلپايگاني

سايت دفتر آيت الله محمد تقي بهجت

سايت دفتر آيت الله وحيد خراساني

سايت دفتر آيت الله مکارم شيرازي

سايت دفتر آيت الله تبريزي

سايت دفتر آيت الله فاضل لنکراني

لوگو مسابقه

چهارمین دوره مسابقات وبلاگ نویسی سراسری با موضوع نماز

کد لوگو

نماز تجلی‌گاه عروج مومن


سیصد و سیزده

در روایات فراوانی گفته شده است: «تعداد یاران خاصّ حضرت مهدی‏علیه السلام 313 تن است». این عدد نیز مانند بسیاری از اعداد دیگر، دارای رمز و رازهایی است که بر ما پنهان و پوشیده است.

 با توجّه به روایاتی که این عدد در آنها به کار رفته؛ می‏توان به موارد ذیل اشاره کرد:
یاران حضرت طالوت: 
امام باقرعلیه السلام ذیل آیه شریفه «إِنَّ اللَّهَ مُبْتَلیکُمْ بِنَهَرٍ فَمَنْ شَرِبَ مِنْهُ فَلَیْسَ مِنّی وَ مَنْ لَمْ یَطْعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنّی» [1] فرمود: «فَشَرِبُوا مِنهُ اِلاّ ثَلاثِمأة وَثَلاثَةَ عَشَرَ رَجُلاً...» [2] ؛ «پس همه کسانی که آزمایش شدند تخلف کردند و تنها موفقین از این آزمایش 313 تن بودند».

پیامبران مرسل: 
امام جوادعلیه السلام در نوشته‏ای به عبدالعظیم حسنی مرقوم فرمود: «خداوند - تعالی - 124 هزار پیامبر فرستاد که مرسلین از ایشان 313 تن بودند...». [3] .

یاران پیامبر در جنگ بدر: 
طبق نظر مشهور آن است که یاران پیامبرصلی الله علیه وآله در جنگ بدر، 313 تن بوده‏اند. [4] .


یاران خاص مهدی هنگام ظهور: 
در این باره روایات فراوانی وجود دارد که تنها برخی از آنها از این قرار است:
«... آن گاه پیشوای دین و امام مسلمین آنها را به سوی خود فرا می‏خواند، و خداوند طبق مشیت خود آنان را گرد می‏آورد، آن گاه تعداد 313 تن از اقطاب و اکناف جهان به سوی او می‏شتابند». [5] .
امام باقرعلیه السلام فرمود: «یاران قائم 313 تن هستند، که برخی از فرزندان عجم (غیر عرب) هستند؛ در روز روشن سوار بر ابر آورده می‏شوند و برخی از آنها در حالی که در رختخواب خود خوابیده‏اند، از رختخواب برده می‏شوند و در مکه بدون وعده قبلی به محضر آن حضرت می‏رسند». [6] .
از برخی روایات استفاده می‏شود: «پنجاه تن از این تعداد زنان هستند». [7] .
ایشان پس از بیعت اوّلین بیعت کننده؛ یعنی، فرشته وحی (جبرئیل) با آن حضرت بیعت خواهند کرد. [8] .
امام صادق‏علیه السلام در وصف این افراد فرموده است: «گویا به قائم می‏نگرم که بر منبر کوفه است و اصحابش - که 313 تن و به شمار اصحاب جنگ بدر هستند - در اطراف او می‏باشند. آنان پرچمداران و حاکمان خدای تعالی بر خلقش در زمین هستند...». [9] .
همان گونه که اشاره شد، در تشکیل هسته اصلی آن پیکار بزرگ و جهاد مقدس، زنان نیز نقش دارند و طبق تعبیر برخی از احادیث، حدود پنجاه زن، از یاران اصلی امام و همراه هسته مرکزی آن قیام می‏باشند. این موضوع دو نکته را روشن می‏سازد:
1. زنان که در طول تاریخ از حقوق خویش محروم بودند و شخصیت آنان تحقیر گشته بود، در دوران آن انقلاب بزرگ، شخصیت واقعی خویش را باز خواهند یافت و به عنوان کارگزاران اصلی تحوّل عظیم، در جامعه جهانی شرکت خواهند داشت. این موضوع اهمیت ویژه‏ای دارد که ارزش واقعی و پایه قدرت و توانمندی نوع زن و ارزشیابی استعدادهای او را - در صورتی که خود را ساخته باشد - مشخص می‏سازد.
2. زنان اگر در جهاد و رویارویی مستقیم شرکت نکنند، در دیگر پست‏ها و مسؤولیت‏ها و سازندگی‏ها، می‏توانند مشارکت داشته باشند. همچنین در گسترش فرهنگ اسلامی، تبیین خطوط اصلی دین، آموزش معارف الهی و جایگزین ساختن معیارها و اصول انقلاب مهدوی‏علیه السلام، می‏توانند کارآمد باشند و نقش‏های اصلی و برجسته‏ای را برعهده گیرند. در مسائل پشت جبهه و دیگر مسائل اجتماعی، فرهنگی و تربیتی نیز می‏توانند نقش سازنده‏ای داشته باشند.
امام باقرعلیه السلام می‏فرماید: «... به خدا سوگند 313 تن از مردان نزد او می‏آیند، که با آنان پنجاه زن نیز هستند...». [10] .
این موضوع والایی مقام زن و حد بالای رشد و تکامل او را روشن می‏سازد. اثر تربیتی این موضوع مهم،
در جامعه کنونی - که جامعه منتظر است - می‏تواند خودآیی زنان و بازشناسی توان رشد و بازیابی شخصیت آنان باشد. برای شرکت در آن دگرگونی و انقلاب بزرگ و جهانی، زنان از هم اکنون باید با معیارهای دقیق اسلامی و اخلاقی، شخصیت خود را بسازند و در بعد علم و عمل تکامل یابند، و بدانند که هم اکنون و در آینده، مسؤولیت‏های بزرگی بر عهده دارند، و در آینده نقش‏های اصولی‏تری را به انجام خواهند رسانید. پس ناگزیر از هم اکنون به شناخت دقیق و درست اسلام بپردازند و در تربیت خویش بکوشند تا پیش از ظهور، در جامعه زنان منتظر قرار گیرند، و در دوران ظهور شایستگی شرکت در آن حرکت بزرگ و کمک رساندن به داعی حق را داشته باشند. [11] .

پی نوشت ها:
[1] بقره (2)، آیه 249. 
[2] بحارالانوار، ج 13، ص 405. 
[3] بحارالانوار، ج 52، صص 323 و309 و307 و306 و303 و 334. 
[4] بحارالانوار، ج 52، صص 323 و309 و307 و306 و303 و 334. 
[5] کتاب الغیبه، ص 477؛ الغیبة، ص 315 و244. 
[6] الغیبة، ص 315. 
[7] تفسیر عیاشی، ج 1، ص 64. 
[8] الغیبة، ص 169. 
[9] شیخ صدوق، کمال‏الدین، ج 2، باب 58، ح 16. 
[10] تفسیر عیاشی، ج 1، ص 65. 
[11] عصر زندگی، ص 76 - 57.

منبع: دانشنامه مهدویت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
Slots