نماز تجلی‌گاه عروج مومن

اسلامی و شیعه - نماز - ستون دین - اقامه نماز - مهدی صفری - ستاد اقامه نماز - گروه فرهنگی نماز تجلی‌گاه عروج مومن - پایگاه حفظ و نشر ارزش های نماز و عبادت با خدا

نماز تجلی‌گاه عروج مومن

اسلامی و شیعه - نماز - ستون دین - اقامه نماز - مهدی صفری - ستاد اقامه نماز - گروه فرهنگی نماز تجلی‌گاه عروج مومن - پایگاه حفظ و نشر ارزش های نماز و عبادت با خدا

کتابخانه
پرسش و پاسخ
احادیث معراجی
پیوندها
کانال ما در آپارت
نظرسنجی
درباره
نماز معراج مومن است؛
کسی که قلبش همواره آکنده از حضور خداست؛
معراج یعنی تمرین پرواز بلکه خود پرواز؛ پرواز از تنگنای ملک به فراخنای ملکوت واز طبیعت پست به حقیقت محض پرکشیدن به سوی آستانی که برای پرواز هیچ محدودیتی ندارد.

اگر سنگینی گناه زمین گیرت نکرده باشد؛

اگر بند بند تعلق تو را میخکوب خاک نکرده باشد؛

اگر بال پروازت در آتش عصیان نسوخته و در یک سخن اگر خودت حال پریدن وپر زدن داشته باشی؛

اگر روزی چند بار آنجا بروی کم کم از این جا فاصله می گیری و به آنجا دل می بندی.

پس باید همراه نماز بریدن از اینجا با شد،وهر نماز،آخرین آهنگ کنده شدن از این دنیا وهمانند آخرین پله ای که برای صعود قدم بر آن می نهی.

از این روست که:«نماز تجلی گاه عروج مومن» است.
گالری تصاویر
برای نمایش تصاویر گالری کلیک کنید
فراخوان لذت بخش ترین نماز
آخرین نظرات
دفتر مراجع
سايت دفتر امام خامنه اي

سايت دفتر آيت الله سيستاني

سايت دفتر آيت الله صافي گلپايگاني

سايت دفتر آيت الله محمد تقي بهجت

سايت دفتر آيت الله وحيد خراساني

سايت دفتر آيت الله مکارم شيرازي

سايت دفتر آيت الله تبريزي

سايت دفتر آيت الله فاضل لنکراني

لوگو مسابقه

چهارمین دوره مسابقات وبلاگ نویسی سراسری با موضوع نماز

کد لوگو

نماز تجلی‌گاه عروج مومن


تاملی در دیدگاه امام خمینی در باره مناجات شعبانیه

در طول سال , برخی از روزها و شب ها و ماه ها را بسیار پر فروغ و درخشان می یابیم و لحظاتشان را معطر و فضایشان را سرشار از معنویت مشاهده می کنیم . از میان روزها , مبعث , غدیر , فطر و قربان , و از میان شب ها « لیله القدر » , و در جمع ماهها , رجب و شعبان و رمضان , از آن جمله اند.

این ایام ولیالی و ماهها به دلیل فیض و نور و رحمتی که در تمام لحظاتشان جاری می باشد , بهترین فرصت ها برای ارتباط معنوی با مبدا وجود وذکر و مناجات و راز و نیازهای خالصانه و عاشقانه محسوب می شوند.
هم اینک در ماه شریف « شعبان » قرار داریم و در معرض بارش انوار قدسی قرار گرفته ایم وبستر وزمینه های مساعدی می یابیم تا دل را از زنگارهای غفلت و معاصی پاک کنیم و به زیور ذکر و مناجات بیارائیم و با مراقبت ها و آماده سازی های معنوی , به استقبال ماه مبارک و پرفیض و رحمت « رمضان » بشتابیم .

در اندیشه و کلام حضرت امام خمینی (ره ) درباره اهمیت ماه شعبان و راز و نیاز و ذکر و دعا در آن , و نیز « مناجات شعبانیه » رهنمودهای بیدار کننده ای می یابیم که تامل در زوایای آن ضروری و لازم می باشد و ما را در بهره برداری از لحظات این ماه عزیز و بزرگ مهیا و آماده می سازد.

مفاهیم عرفانی , از « ادراک » تا « ایمان »

« در ماه شریف شعبان هستیم , و مناجات شعبانیه از بزرگترین مناجات و از عظیم ترین معارف الهی و از بزرگ ترین اموری است که آنهایی که اهلش هستند می توانند تا حدود ادراک خودشان استفاده کنند.

عناوین مسائل الهی و مسائل عرفانی , عناوین سهلی است که هر کس گمان می کند که این عناوین را فهمیده است , و امور استدلالیه برهانیه هم در عین حالی که دقیق است , لیکن سهل الادراک است . بعد از قیام برهان , و دنبال او رساندن حاصل این عناوین و نتیجه این برهان به قلب مشکل تر است , که آن را « ایمان » گفته می شود به آن , و چه بسا که اصحاب برهان به این مرتبه از ایمان نرسیده باشند. این یک مسئله ای است که باید با تلقینات و تکرار و ریاضات به قلب رساند . » (۱ )

در کلام حضرت امام خمینی نیک بیندیشیم . آن عارف واصل , پس از آن که نام ماه شعبان را به میان می آورد و از آن به شرافت یاد می کند , بسیار سریع از « مناجات شعبانیه » سخن به میان می آورد و آن را « بزرگترین مناجات » و « عظیم ترین معارف الهی » می نامد. آنگاه بلافاصله به مسائل عرفانی می پردازد تا به این وسیله مناجات شعبانیه را منبع عظیم « عرفان ناب اسلامی » معرفی کند و اذهان و افکار را به مهمترین معارف نهفته در این مناجات و مفاهیم والا و شریف علم عرفان متوجه سازد.

وقتی سخن از عرفان اسلامی به میان می آید , یکی ازمهم ترین مسائل آن که عبارت است از سهل الادراک بودن مفاهیم و عناوین عرفانی مطرح میگردد. این عناوین در نگاه اولیه و به دنبال آن اقامه براهین واستدلال ها , برای کسی که در موضوع عرفان به مطالعه و تدقیق و تحقیق می پردازد , بسیار سهل و سریع ادراک می شود و او در می یابد که عناوین و اصطلاحات علم عرفان چه می خواهند و چه می گویند. لکن این « ظاهر » حقیقت عرفان اسلامی است و آنچه باید به آن رسید , جوهره عرفان و حاصل و نتیجه عرفان می باشد که این ثمرات باید در جان و دل و روح وارد شود و صرف ذخیره سازی آن در ذهن و فکر , کافی و کارساز نمی باشد.

کسی می تواند به حقیقت عرفان برسد که مفاهیم ژرف این علم الهی را در قلب و جان و روحش وارد سازد و خود را در عمل « عارف » به خدا بیابد و تمام خصال و مشخصه های عارفان واصل و عاشقان دلسوخته و واله و سرگشته را در تمام زوایای وجود خود به تسری درآورد.

تمثیل
حضرت امام خمینی برای نشان دادن تفاوت « ادراک » و « ایمان » در عرفان اسلامی , از لسان « تمثیل » مدد می گیرد تا واقعیت این تباین و تفاوت آسان تر چهره نمایان سازد : « شما ملاحظه می کنید که به حسب ضرورت یک کسی که مرده است , از اوبه انسان ضرری وارد نمی شود , لکن الا بعض اشخاص , دیگران اگر چنانچه در یک قبرستانی باشند و کسی نباشد یا به یک مرده ای همجوار باشند در غسالخانه و تنها باشد می ترسند. برای اینکه , آن برهان و ضرورت عقلی به دل نرسیده است , آن معنایی که عقل ادراک کرده است ضرورت هم دارد , لکن به دل نرسیده است . لکن آن هایی که مثلا مرده شور هستند و سر و کار دارند با مرده ها , از باب این که تکرار شده است این مطلب بینشان , به قلبشان رسیده است و آن ها خوفی ندارند. در مسائل اسلامی هم و مسائل عقلی هم همین طور هست , چه مسائل عقلی هست که با برهان , با برهان قوی ثابت است , لکن در انسان تاثیر نکرده است , برای این که نتیجه برهان به عقل رسیده است , لکن به قلب وارد نشده است , ایمان به آن نیست , عقل او را ادراک کرده است , لکن قلب ایمان به او نیاورده است . » (۲ )

حضرت امام خمینی از این تمثیل , نتیجه گیری عرفانی می کند و به این واقعیت تنبه می دهد که عرفان اسلامی مندرج در قرآن و رهنمودها و تعالیم ائمه دین (ع ) به سهولت درک ذهنی و عقلی می شود , لکن به راحتی به دل وارد نمی شود :« چه بسا مسائل عرفانی که در قرآن و این مناجات های ائمه اطهار سلام الله علیهم و همین مناجات شعبانیه مسائل عرفانی هست که اشخاص , فلاسفه , عرفا تا حدودی ممکن است ادراک کنند , بفهمند عناوین را , لکن آن ذوق عرفانی چون حاصل نشده است , نمی توانند وجدان کنند . » (۳ )

آن فاصله ای که بین « ادراک » و « ایمان » در مسائل و مفاهیم عرفانی وجود دارد و برای نیل به حقیقت و اصل و سرچشمه عرفان فاصله زیادی محسوب می شود , چیزی است که در « عرفان نظری » و « عرفان عملی » نمایانده می شود. آنچه در عرفان نظری مطرح می باشد , علم به عرفان و تعالیم و معارف و دستورالعمل های عرفانی است که در مجموع به صورت یافته ها و ادراکات در خزائن ذهن و فکر متمرکز می گردند. لکن در عرفان عملی , مراحل سیر و سلوک و مراقبه و محاسبه و جهاد اکبر و شیوه های مهار تمایلات تند و وقفه ناپذیر نفس پیموده می شود و مراتب و درجات و مقامات عرفانی طی می گردد و عارفان را به قطع همه تعلقات و وابستگی ها و ترک صفات نکوهیده اخلاقی و رفتاری و اجتناب از معاصی و گناهان موفق و پیروز می سازد.

در عرفان عملی , انسان به مرور به خدا نزدیک می شود و پس از زدودن زنگارهای معاصی وگناهان از دل و زایل کردن صفات مذموم اخلاقی و عملکردهای تباهی آفرین در عرصه های مختلف حیات فردی و اجتماعی , به « تقوا » می رسد و در کمند « عشق » گرفتار می شود و هر چه بیشتر عاشق و دلباخته معشوق ازلی گردد , بیشتر به مراتب تقرب الی الله نزدیک می شود و به مرور به مقام « فنا » نائل می آید و همه هستی خود را ذوب و محو در ذات مقدس الهی می یابد.

عظمت مناجات شعبانیه

حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه به گزیده ای از مناجات شریف شعبانیه نظر می دوزد و مقدمات مزبور را با آن تطبیق می دهد : « الهی هب لی کمال الانقطاع الیک وانر ابصار قلوبنا بضیا نظرها الیک حتی تخرق ابصارالقلوب حجب النور فتصل الی معدن العظمه و تصیر ارواحنا معلقه بعز قدسک الهی واجعلنی ممن نادیته فاجابک و ناجیته فصعق لجلالک » (خدایا کمال انقطاع به سوی خودت را به من عطا گردان , و دل و دیده ما را نورانی کن به تابش نظر خود به آن , تا دیده های دل پرده های نور را بدرد و به سرچشمه عظمت تو برسد , و ارواح ما به عز قدس تو آویخته گردد. خداوندا , از آنانم قرار داده که چون ندا در دهی پاسخ تو را گوید و چون به او توجه کنی , از جلال و عظمت تو بیهوش گردد و غریو برآرد . (۴ )

همین جملاتی که در این مناجات بزرگ است و بعض جملات دیگری که در آن هست , مسائلی است که به حسب ظاهر سهل است و واقعا ممتنع است , ریاضات بسیار می خواهد تا انسان بتواند بفهمد….. این از دعاهایی است که من غیر از این دعا ندیدم که روایت شده است , همه ائمه این دعا را , این مناجات را می خواندند , این دلیل بر بزرگی این مناجات است که همه ائمه این مناجات را می خواندند…. این ها چیزهایی است که دست ماها از آن کوتاه است , و دعا کنید که خدای تبارک و تعالی به ما توفیق بدهد که در این ماه شریف و ماه شریف رمضان از این مسائل هم حظی ولو یک جلوه کوچکی در دلها و قلبهای ما واقع بشود . » (۵ )

در این عبارت , اولین موضوع مورد توجه و نظر حضرت امام خمینی (ره ) , عظمت و بزرگی مناجات شریف شعبانیه است . این عظمت از طریق گستردگی توجه و نظر و قرائت این مناجات توسط ائمه اطهار(ع ) و روایات متعددی که از جانب آن مطهران درباره جایگاه و اهمیت آن ثبت و ضبط شده و تشویق و ترغیب های فراوانی که به شیعیان برای بهره برداری از آن شده است , نمایانده می شود.

سترگی و عظمت مناجات شعبانیه را در مشخصه های دیگری نیز باید به نظاره نشست که یکی از آنها « معارف عمیق » آن می باشد. این مناجات زیباترین و بلندترین مفاهیم والای اخلاقی و معنوی و عرفانی را در دل خود جای داده است . مفاهیم و معارفی که هر داعی و مناجات کننده را به تامل و تفکر وامی دارد و به تلاش و کنکاش علمی و مراقبت های ویژه عملی فرا می خواند تا در پرتو حرکت اول دریابد که این دعای شریفه از تعالیم و آموزش های ژرف و عمیق برخوردار می باشد که باید در تمام عبارات و واژه ها و مفاهیم آن درنگ و تامل ورزید و به اندیشه و تفکر نشست . و در پرتو حرکت دوم , درمی یابد که باید به عرفان عملی روی بیاورد و به جهاد اکبر بپردازد و با مراقبه و محاسبه های دقیق از رفتار و سلوک و حرکات و سکنات و عملکردهای مختلف فردی و اجتماعی و سیاسی خویش , مراتب رشد و کمال را طی نماید و آئینه جان و روحش را از زنگارهای معاصی و گناهان و صفات و خصایل ناپسند اخلاقی پاک کند و به تقوا و وارستگی برسد.

منبع و سرچشمه اصلی مفاهیم عرفانی

حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه پس از اشاره به مفاهیم عمیق و عرفانی مناجات شعبانیه و دعوت و ترغیب به مطالعه آن در ماه شعبان و تامل و تفکر در پیام ها و آموزش های زیبای این دعای شریفه , به نکته مهمی اشاره می نماید که یکی از موضوعات مطرح و آزاردهنده در عرصه های فرهنگ و معارف عرفانی محسوب می شود. حضرت امام خمینی می فرماید :

« …مومن به این بشویم که مناجات خدا با انسان چی هست . مناجات را انکار نکنیم , نگوئیم این ها حرفهای درویشی است . همه این مسائل در قرآن هست به نحو لطیف , و در کتاب ادعیه مبارکه ما که از ناحیه ائمه هدی وارد شده است , همه این مسائل هست , نه به آن لطافت قرآن , لکن به نحو لطیف , آن هم و همه اشخاصی که بعدها این اصطلاحات را به کار برده اند فهمیده و نفهمیده از قرآن و حدیث گرفتند , و ممکن است که اصل مسندش هم درست ندانند . » (۶ )

علوم و معارف اسلامی , همچون سایر علوم و دانش ها , دارای شاخه ها و رشته ها و موضوعات متنوع و گوناگون می باشد. این شاخه ها و رشته ها عبارتند از کلام , فلسفه , منطق , فقه , اصول , اخلاق , تربیت , عرفان , حدیث , تفسیر , ادبیات , قضا و حقوق . بدیهی است که هر کدام از این علوم , چشمه سارهایی زلال و صاف هستند که آب گوارای اندیشه و تفکر و معارف الهی را در نهرهای زندگی انسان جاری می سازند و جان و روح های تشنه را سیراب می نمایند.

یکی از مشکلات جامعه فرهنگ و دانش و معارف این است که برخی افراد بدون این که در این علوم و دانش ها تخصص های لازم را کسب نمایند به اظهارنظرهای خلاف عقل و خرد و نامنطبق با حقیقت می پردازند و ناآگاه و نادانسته به حوزه ها و عرصه هایی از علوم وارد می شوند که به هیچ وجه علم و آگاهی و بینش های ضروری را درباره آنها کسب نکرده اند. چه بسا این اظهارنظرهای غیرکارشناسانه جنبه « سیاسی » و « حزبی » داشته باشد و با اهداف و مطامع خاصی که بعضی از افراد و گروهها و احزاب سیاسی دنبال می کنند , پیوند بخورد و از اصل و اساس فاقد بدیهیات اولیه نقد و نظر باشد!

مشکل رنج آور دیگر این است که در میان عالمان و اندیشمندان و متخصصان علوم و معارف یاد شده اسلامی , گاهی افرادی یافت می شوند که به انکار یا رد مفاهیم و تعالیم برخی از رشته های علوم الهی همچون « عرفان اسلامی » می پردازند و حال آن که رشته تخصصی آنان یا فقه است یا تفسیر یا کلام !

طبیعی است این اظهارنظرها و انکار و نفی ها فاقد وجاهت علمی می باشد و بیشتر از بی مسئولیتی و نسنجیده و نیندیشیده نظر دادن ناشی می شود و این اصل ثابت و تغییرناپذیر که در هر علم و دانشی باید به کارشناسان آن رجوع نمود , به نسیان و فراموشی سپرده می شود.

حضرت امام خمینی (ره ) بر این گونه اظهارنظرهای فاقد اندیشه و بنیان علمی معترض است و این اعتراض را در سایر سخنان و رهنمودهای آن اندیشمند جامع و بصیر و همه سونگرنیز مشاهده می نمائیم . حضرت امام خمینی مایه های اصلی مفاهیم عرفانی را « قرآن » و « حدیث » و « ادعیه » می دانند و معتقدند که حتی بسیاری از اصطلاحات عرفانی از قرآن و احادیث و ادعیه گرفته شده است . (۷ )

بنا بر دیدگاه های ژرف حضرت امام خمینی , نباید در مواجهه با مفاهیم و مقامات عرفانی , چشم بسته , ناآگاه , مطالعه نکرده , غیرکارشناسانه و در حالی که یافته ها و دانسته های ما بر محور علم و دانش دیگری می چرخد , درباره علم عرفان اظهارنظر نمائیم و زبان به اعتراض بگشائیم و به رد و انکار بپردازیم . این شیوه عملکرد نه تنها خلاف شرع و متضاد با اصول و معیارهای اسلامی می باشد , با عقل و خرد نیز ناسازگار می باشد و راستی کدام خرد سالم و جامع نگر فرمان می دهد درباره چیزی که نمی دانیم و نسبت به آن علم و بینش و آگاهی های لازم را کسب نکرده ایم , اظهارنظر نمائیم و سخنی بگوئیم و نظری ارائه دهیم که عین « جهل » باشد !
در این ماه شریف و لحظات نورانی و لیالی و ایام پر فیض و رحمت , از درگاه حضرت محبوب می خواهیم که جان و روحمان را به زیور معارف زیبای عرفانی بیاراید و در فضای معطر و دل انگیز راز و نیاز و مناجات و عشق و دلدادگی و پرستش وارد کند و بر جان مشتاقمان تجلی نماید و صفات زیبای جمال و جلال خویش را بنمایاند و نور وجه کریمش را بر روح دلباخته و تاب از دست داده و سوخته در فراقش بتاباند و با « انقطاع کامل » از هر چه غیر اوست , به سوی خویش بخواند و به « وصال کامل » نائل گرداند.

پاورقی :

۱ ـ صحیفه امام , از انتشارات موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی , ج ۱۷ , ص ۴۵۶

۲ ـ همان مدرک , ص ۴۵۶ و ۴۵۷

۳ ـ همان مدرک , ص ۴۵۷

۴ ـ مفاتیح الجنان , مناجات شعبانیه , از اعمال مشترک ماه شریف شعبان .

۵ ـ صحیفه امام , ج ۱۷ , ص ۴۵۸

۶ ـ همان مدرک , ص ۴۵۸

۷ ـ از جمله مفاهیم عمیق عرفانی که در متن ادعیه ائمه اطهار(ع ) نهفته می باشد , اصطلاحات و عناوینی چون « مکاشفه » , « وصل » , « شوق » و « جذبه » است که به ترتیب در مناجات العارفین , مناجات المریدین , مناجات المحبین و دعای روز عرفه جمع آمده اند.

حضرت امام خمینی : نگوئیم این ها (مفاهیم عرفانی ) حرف های درویشی است . همه این مسائل در قرآن هست به نحو لطیف , و در کتاب ادعیه مبارکه ما که از ناحیه ائمه هدی وارد شده است , همه این مسائل هست … و همه اشخاصی که بعدها این اصطلاحات را به کار برده اند , فهمیده و نفهمیده از قرآن و حدیث گرفتند.

یکی از مشکلات جامعه فرهنگ و دانش و معارف این است که برخی از افراد بدون این که در علوم و دانش هایی چون « عرفان اسلامی » تخصص های لازم را کسب نمایند به اظهارنظرهای خلاف عقل و خرد و نامنطبق با حقیقت می پردازند و ناآگاه ونادانسته مسائلی را مطرح می نمایند که به هیچ وجه علم و آگاهی و بینش های ضروری را درباره آنها کسب نکرده اند و چه بسا این اظهارنظرهای غیرکارشناسانه جنبه « سیاسی » و « حزبی » داشته باشد و با اهداف و مطامع خاصی که برخی از افراد و گروهها و احزاب دنبال می کنند پیوند بخورد و از اصل و اساس فاقد بدیهیات اولیه « نقد و نظر » باشد!

در ماه شریف « شعبان » جان و روحمان را به زیور معارف زیبای عرفانی بیارائیم و در فضای معطر و دل انگیز راز و نیاز و مناجات و عشق و دلدادگی و پرستش وارد کنیم و از حضرت محبوب بخواهیم که بر جان مشتاقمان تجلی نماید و صفات زیبای جمال و جلال خویش را بنمایاند و نور وجه کریمش را بر روح دلباخته و تاب از دست داده و سوخته در فراقش بتاباند و با « انقطاع کامل » از هرچه غیر اوست , به سوی خویش بخواند و به « وصال کامل » نائل گرداند.

منبع: سایت خط امام

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
Slots