در اندیشه اسلامی، ارزش برای عمل انسان است و آدمیان ساخته دست خویش هستند؛ لذا انسان با عمل و کاری که انجام میدهد سنجیده میشود، برتری مییابد و به سعادت میرسد.
هیچگاه عوامل بیرونی چون خانواده و نیاکان و روابط اجتماعی در ساختن و شدن انسانها نقشی ندارند. بنابراین هیچکس به این خاطر که از خانوادهای ویژه است (حتی از خاندان پیامبران و امامان) یا در گروه خاصی قرار میگیرد یا به طبقه برتر اجتماعی پیوند دارد یا... نمیتواند دل خوش کند و دست از کار و کوشش بردارد.
این شیوه تفکر اسلامی نیست که فردی تنها با تکیه بر همین عوامل، سرانجامی نیک را برای خود انتظار داشته باشد و در این دنیا هم خود را برتر از دیگران بداند. لذا اسلام به ما میآموزد که تنها سکوی پرش انسان، عمل و کوشش خود اوست.
پیشوایان راستین ما همواره در تعالیم خویش مردم را با این اصل آشنا کردهاند و حتی به افراد خانواده خود نیز آموزش دادهاند که به شرافتها و ارزشهای خانوادگی تکیه نکنند، از پارسایی و نیکوکاری دست برندارند و برای خود اسطورهای خیالی نسازند.
امام علیبن موسیالرضا(ع) نیز چنین بود و انسانها را با تقوا و عمل الهی و انسانی میسنجید. او میان سیاه و سفید، فقیر و غنی و گروهها و طائفههای مختلف از هر اصل و نسبی، فرق نمیگذاشت و برتری را تنها در تقوا، خداباوری راستین و عمل شایسته میدانست.(1)
روزی مردی به امامرضا(ع) گفت: به خدا سوگند در روی زمین از نظر نیاکان و نسب، کسی از تو شریفتر نیست. امام(ع) به آن مرد فرمود: «تقوا، این شرف را به آنان داد و اطاعت خداوند، ایشان را بدان بهرهمند گردانید.»
دیگری عرض کرد: به خدا سوگند، تو بهترین مردم هستی. امام(ع) فرمود: «ای مرد! سوگند مخور؛ بهتر از من کسی است که از من تقوایش نسبت به خداوند متعال بیشتر است و اطاعتش افزونتر. به خدا سوگند، این آیه منسوخ نشده است که خداوند فرمود: «...وَ جَعَلناکُم شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا اِنَّ اَکرَمَکُم عِندَ اللّهِ اَتقاکُم...»؛ ما شما را قبائل مختلف قرار دادیم تا شناخته شوید به آن نامها، لکن گرامیترین شما نزد خداوند، متقیترین و پرهیزگارترین شماست». منبع