هرگاه ندای مؤذن را شنیدی،ندای قیامت را به یاد آور و خود را برای اجابت دعوت مؤذن(و اقامهء نماز)مهیا کن،زیرا آن ها که با سرعت،این ندا را پاسخ می دهند،در قیامت با لطف و عنایت به آن ها ندا خواهد شد.
(اسرار الصّلوة،ص 183،ملکی تبریزی)
امام باقر-علیه السّلام-به یکی از یارانش فرمود:آیا ریشه و شاخه و بلندترین قلهء اسلام را به تو معرفی کنم؟ عرض کرد:فدایت شوم،بفرمایید. حضرت فرمود:ریشه اش نماز است و شاخه اش زکات و قلهء مرتفع اش جهاد است.
(تفسیر نمونه،ج 17،ص 155)
دانشمند محقق "هیل "در کتاب "تمدن غرب "می نویسد:از روزی که اسلام ظاهر شد،نماز یگانه شعار اسلامی به صورت یک ضرورت درآمد.کافی است که ما نقش نماز را مورد بررسی قرار دهیم که چه تأثیر مهمی در بیدار کردن روح نظم و نظام داشته است،آن گاه به خوبی درمی یابیم که در حقیقت،نماز برای مسلمین مانند یک آموزش نظامی است و همین نظام مسلمانان در نماز و اجتماع باشکوه آنان، روح وحدت و یگانگی را در میان مسلمانان زنده کرده،برادری،مساوات، برابری و دستاوردهای اجتماعی اسلام را عملا ایجاد کرده است.
(خلوتگه راز،ص 198-199)
امام صادق-علیه السّلام-فرمود:یک رکعت نماز که انسان با بدن و لباس معطر و خوشبو بخواند،برتر است از هفتاد رکعت نمازی که بدون استفاده از عطر و بوی خوش خوانده شود.
(اسرار الصّلوة،ص 69،ملکی تبریزی)
خدا ایمان را واجب کرد برای پاکی از شرک ورزیدن و نماز را برای پرهیز از خود بزرگ دیدن.
(حضرت علی-علیه السّلام-)
یکی از نتایج و ثمرات نماز این است که در هر شبانه روز پنج بار به صورت "وسیلهء اتحاد و یگانگی "در قالب اقامهء نماز جماعت جلوه گر می شود و از مؤثرترین عبادات در ایجاد روح وحدت در جامعه است.
(رموز نماز یا اسرار الصّلوة،ص 71)
امام رضا-علیه السّلام-فرمود:نماز و مداومت یاد خدا در شب و روز،سبب می شود که انسان مولا و مدبّر و خالق خود را فراموش نکند و روح سرکشی و طغیان گری بر او غلبه نکند.
(تفسیر نمونه،ج 16،ص 294)
ما با ذکر خدا،با اسم خدا پیش بردیم و نماز بالاترین ذکر خداست.اگر در نماز کوتاهی بشود و هرکس بگوید:"خوب من خودم تنهایی می روم در خانه ام می خوانم،خیر،نماز را در جماعت بخوانید،اجتماع باید باشد.مساجد را پر کنید،این ها از مسجد می ترسند.
(امام خمینی،صحیفهء نور،ج 12،ص 148)
یکی از ائمهء جمعه دربارهء نماز امام خمینی(ره)و توجه ایشان به آداب مسجد می گوید:در واقع به انجام شعائر دینی خیلی مقید بودند.به طور مثال دربارهء آداب مسجد آمده است که چنان چه کسی به مسجدی وارد شود،مستحب است که دو رکعت نماز به عنوان تحیّت مسجد بخواند.من به این خصلت یا عادت امام(ره)خیلی توجه کردم.ایشان هر وقت که به مسجدی وارد می شدند، دو رکعت نماز تحیّت می خواندند. مسجدی بود به نام "گذر قلعه "که آقای خوانساری در آن جا نماز می خواندند و حضرت امام(ره)به عنوان مأموم و نمازگزار در این مسجد حاضر می شدند. همان طور که گفته شد،در غیاب آقای خوانساری،ایشان امامت می کردند.من هر دفعه دقت می کردم و متوجه می شدم که علاوه بر نافله ها،تحیت مسجد را هم می خواندند.
(امام در سنگر نماز،ص 90)
نماز،اظهار فقر و فروتنی در پیشگاه الهی است.
(پیامبر اکرم-صلی اللّه علیه و آله-)
علی-علی السّلام-فرمود:بر تو باد مسواک زدن پیش از وضوی هر نماز.
(بحار الانوار،ج 80،ص 344)
دکتر روژه گارودی،دانشمند مسلمان و فیلسوف مشهور فرانسوی می نویسد:در نماز،انسان به خود بازمی گردد و همهء هستی را در وجود خویش احساس می کند و چنین است که انسان باایمان به ستایش وادار می شود.در نماز،همهء مسلمانان جهان در برابر محراب های تمام مساجد که زاویهء آن ها به سوی کعبه ساخته شده است در صف های فشرده با همدلی و حضور خود به طور گسترده و عمیق اسکن مجذوب مرکز خود و بنیاد خود می شوند.
(خلوتگه راز،ص 198)
کمال مطلق،که وصول به فناء اللّه و اتصال به بحر غیرمتناهی وجوبی است و شهود ازل و استغراق در دریای نور مطلق است،در نماز حاصل می شود.
(امام خمینی،آداب الصّلوة،ص 143)
یکی از علمای معاصر دربارهء نمازهای امام خمینی(ره)می گوید:نمازی که امام در بیابان های بین کویت و عراق با چند تن از یاران خود خواند،با نمازی که در جماران همراه با چند رئیس جمهوری و سران کشورهای اسلامی خواند و آخرین نمازهایی که ایشان در بیمارستان خواند،از لحاظ توجه و اخلاص،یکسان بود.
(بهترین پناهگاه،ص 17)
منبع: پورتال نماز