نماز تجلی‌گاه عروج مومن

اسلامی و شیعه - نماز - ستون دین - اقامه نماز - مهدی صفری - ستاد اقامه نماز - گروه فرهنگی نماز تجلی‌گاه عروج مومن - پایگاه حفظ و نشر ارزش های نماز و عبادت با خدا

نماز تجلی‌گاه عروج مومن

اسلامی و شیعه - نماز - ستون دین - اقامه نماز - مهدی صفری - ستاد اقامه نماز - گروه فرهنگی نماز تجلی‌گاه عروج مومن - پایگاه حفظ و نشر ارزش های نماز و عبادت با خدا

کتابخانه
پرسش و پاسخ
احادیث معراجی
پیوندها
کانال ما در آپارت
نظرسنجی
درباره
نماز معراج مومن است؛
کسی که قلبش همواره آکنده از حضور خداست؛
معراج یعنی تمرین پرواز بلکه خود پرواز؛ پرواز از تنگنای ملک به فراخنای ملکوت واز طبیعت پست به حقیقت محض پرکشیدن به سوی آستانی که برای پرواز هیچ محدودیتی ندارد.

اگر سنگینی گناه زمین گیرت نکرده باشد؛

اگر بند بند تعلق تو را میخکوب خاک نکرده باشد؛

اگر بال پروازت در آتش عصیان نسوخته و در یک سخن اگر خودت حال پریدن وپر زدن داشته باشی؛

اگر روزی چند بار آنجا بروی کم کم از این جا فاصله می گیری و به آنجا دل می بندی.

پس باید همراه نماز بریدن از اینجا با شد،وهر نماز،آخرین آهنگ کنده شدن از این دنیا وهمانند آخرین پله ای که برای صعود قدم بر آن می نهی.

از این روست که:«نماز تجلی گاه عروج مومن» است.
گالری تصاویر
برای نمایش تصاویر گالری کلیک کنید
فراخوان لذت بخش ترین نماز
آخرین نظرات
دفتر مراجع
سايت دفتر امام خامنه اي

سايت دفتر آيت الله سيستاني

سايت دفتر آيت الله صافي گلپايگاني

سايت دفتر آيت الله محمد تقي بهجت

سايت دفتر آيت الله وحيد خراساني

سايت دفتر آيت الله مکارم شيرازي

سايت دفتر آيت الله تبريزي

سايت دفتر آيت الله فاضل لنکراني

لوگو مسابقه

چهارمین دوره مسابقات وبلاگ نویسی سراسری با موضوع نماز

کد لوگو

نماز تجلی‌گاه عروج مومن


لباس پوشیده در سیره امام رضا علیه السللام

اسلام دینی است که برای ابعاد گوناگون زندگی مردم برنامه و دستورالعمل دارد . در مورد نحوه پوشیدن لباس هم تاکید اسلام بر اصل میانه روی، اعتدال و دوری از افراط و تفریط است.


دقت در سیره زندگی اهل بیت علیهم السلام و تأسی به شیوه رفتاری و سبک زندگی آن بزرگواران همواره می تواند ما را در رسیدن به الگوی مطلوب و اتخاذ روش صحیح زندگی و رسیدن به حیات آرمانی رهنمون سازد.


امام رضا علیه السلام توجه به لباس خوب را نوعی احترام به دیگران دانسته و می فرمایند: لباس مظهر خارجی انسان است نمی‌توان نسبت به آن بی‌توجه بود. حرمت مومن ایجاب می‌کند که انسان در ملاقات با او، شئون خود و وی را رعایت کند و مقید باشد که پاکیزه و خوش لباس باشد.(1)


در مورد طرز لباس پوشیدن امام رضا (ع) روایات متعددی وجود دارد. از جمله محمد بن عباد، از یاران و معاصران امام رضا علیه السلام می‌گوید: پوشش ابوالحسن علیه السلام در طول تابستان همواره یک بوریا بود.

ایشان در طول زمستان با همه عظمت و وقاری که داشتند پوششی ساده داشتند و به دور از هر گونه علامت‌گذاری و یا این که رنگ مخصوصی داشته باشد همیشه لباس زبر به تن می‌کردند مگر آن که می‌خواستند پیش مردم و به دیدن آنها بروند که در آن وقت بهترین لباس خود را می‌پوشیدند.(2)


اسلام دستور داده است که مومنان با سیمایی جذاب و آراسته در جامعه ظاهر شوند و شکوه ظاهری خود را حفظ کنند و ضمن رعایت موازین شرعی و عرفی و نیز رعایت حد اعتدال لباس زیبا به تن کنند.


امام رضا علیه السلام فرمود: بپوش، و زیبا بپوش.زیرا جدم علی بن الحسین علیه السلام روپوش (عبای خز که قیمت آن پانصد درهم بود، می پوشید) هم چنین ردای پنجاه دیناری داشت که زمستان را در آن می گذرانید و چون زمستان تمام می شد آن را می فروخت و پولش را به بینوایان می داد . (3)


در روایتی جالب امام رضا (ع) در جواب این پرسش که چرا لباس های فاخر و گران بها می پوشید، در حالی که اجداد و نیاکان شما، پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و امام علی علیه السلام چنین لباس هایی نمی پوشیدند؟، فرمود: زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فقر عمومی بود و پوشش مناسب آن زمان همان بود که جد ما می پوشید. ولی زمان ما رو به توسعه و گسترش است و اگر بخواهیم مانند نیاکان خود بپوشیم در نظر دیگران خوار می شویم و به ما اهانت می کنند.(4)


در هر صورت نگاه امام رضا (ع) به مسئله لباس پوشیدن را باید نگاهی جامع و اعتدال آمیز دانست. آنجا که مربوط به خودشان بود نهایت ساده زیستی را رعایت می کردند و آنجا که بحث احترام به دیگران مطرح بود شئونات عرفی جامعه را رعایت می کردند.

از این رودر روایات داریم که امام (ع)آنگاه که در اجتماع حاضر می شد لباس معمولی وگران قیمت می پوشید و از زیر لباس و در خلوت لباس خشن و ارزان قیمت می پوشید.


امام رضا علیه السلام در عملی اخلاقی و معنوی نهایت توجه به پاکی لباس را اعمال می کردند و هرگاه لباس نو تهیه می نمودند ،ابتدا بر ظرف آبی هر یک از سوره های توحید ، قدر وکافرون را ده بار می خواندند وآب را بر لباس می پاشیدند وسپس آن را می پوشیدند و در حکمت این کار فرموده اند : این عمل باعث پاکی زندگی می شود.(5)


پانوشتها:
1. ر.ک باقر شریف، قرشی، پژوهشی دقیق در زندگی علی بن موسی الرضا،ص 59-60.
2. علی بن عیسی الاربلی، کشف الغمه، ج 3، ص 157.
3. فروع کافی جلد 6 صفحه ی 451 ؛ مسند الامام الرضا علیه السلام جلد 2 صفحه ی 360
4. وسایل الشیعه کتاب صلوة ابواب ملابس باب 8
5. وسائل الشیعه حر عاملی ،ج

منبع

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
Slots