نماز تجلی‌گاه عروج مومن

اسلامی و شیعه - نماز - ستون دین - اقامه نماز - مهدی صفری - ستاد اقامه نماز - گروه فرهنگی نماز تجلی‌گاه عروج مومن - پایگاه حفظ و نشر ارزش های نماز و عبادت با خدا

نماز تجلی‌گاه عروج مومن

اسلامی و شیعه - نماز - ستون دین - اقامه نماز - مهدی صفری - ستاد اقامه نماز - گروه فرهنگی نماز تجلی‌گاه عروج مومن - پایگاه حفظ و نشر ارزش های نماز و عبادت با خدا

کتابخانه
پرسش و پاسخ
احادیث معراجی
پیوندها
کانال ما در آپارت
نظرسنجی
درباره
نماز معراج مومن است؛
کسی که قلبش همواره آکنده از حضور خداست؛
معراج یعنی تمرین پرواز بلکه خود پرواز؛ پرواز از تنگنای ملک به فراخنای ملکوت واز طبیعت پست به حقیقت محض پرکشیدن به سوی آستانی که برای پرواز هیچ محدودیتی ندارد.

اگر سنگینی گناه زمین گیرت نکرده باشد؛

اگر بند بند تعلق تو را میخکوب خاک نکرده باشد؛

اگر بال پروازت در آتش عصیان نسوخته و در یک سخن اگر خودت حال پریدن وپر زدن داشته باشی؛

اگر روزی چند بار آنجا بروی کم کم از این جا فاصله می گیری و به آنجا دل می بندی.

پس باید همراه نماز بریدن از اینجا با شد،وهر نماز،آخرین آهنگ کنده شدن از این دنیا وهمانند آخرین پله ای که برای صعود قدم بر آن می نهی.

از این روست که:«نماز تجلی گاه عروج مومن» است.
گالری تصاویر
برای نمایش تصاویر گالری کلیک کنید
فراخوان لذت بخش ترین نماز
آخرین نظرات
دفتر مراجع
سايت دفتر امام خامنه اي

سايت دفتر آيت الله سيستاني

سايت دفتر آيت الله صافي گلپايگاني

سايت دفتر آيت الله محمد تقي بهجت

سايت دفتر آيت الله وحيد خراساني

سايت دفتر آيت الله مکارم شيرازي

سايت دفتر آيت الله تبريزي

سايت دفتر آيت الله فاضل لنکراني

لوگو مسابقه

چهارمین دوره مسابقات وبلاگ نویسی سراسری با موضوع نماز

کد لوگو

نماز تجلی‌گاه عروج مومن


جرعه وصال (اختصاصی)

اسراری از نماز و نیایش:

– نماز، بالاترین وقت ملاقات و استحضار و حضور در محضر خدا است… نماز برای خضوع و خشوع جعل شده است با همه مراتب خضوع و خشوع!

- نماز، جامی است از اَلّذ لذایذ(لذت بخش ترین لذت ها) که چنین خمری خوشگوار در عالمِ وجود نیست.

– نماز اعظم مظاهر عبودیت است که در آن توجه به حق می شود.

– تمام لذت ها روحی است و آنچه از لذات که طیب (عطر) و یا از راه نساء به صورت حلال تکویناً مطلوب است بیش از آن و به مراتب بالاتر در نماز است.

– قرب مراتبی دارد و بالاترین لقاء است و هر مرتبه از مراتب قرب را مقربی است که بالاترین آنها نماز است.

– نماز عروج مومن است و عروج مستلزم قرب و لقاء است مومن بعد از لقاء او نه تنها به سراغ حبشیه( زن زشت، کنایه از غیر خدا) نخواهد رفت که خیال او را هم نخواهد کرد.

– ما عظمتی نداریم همین اندازه عظمت داریم که می ایستیم بعد همین را در رکوع نصفه می کنیم و بعد به سجده و خاک بر می گردیم.

 

– شاید حکمت تکرار نماز علاوه بر تثبیت سیر باشد به این نحو که هر نمازی از نماز قبلی بهتر و نماز قبلی زمینه ساز نماز بعدی باشد.

– قیام بنده در نماز اظهار عبودیت و سکون است و اینکه هیچ حرکتی از خود نداریم و سجود غایت خضوع است.

 

– سوال: اجمالاً بفرمائید حضور قلب گونه حاصل می شود؟

جواب: بسمه تعالی  اگر مقصود حضور قلب است با نوافل و عبادات مستحبیه تحصیل می شود و از آن جمله تبدیل فرادی به جماعت است تحصیل حضور قلب به این می شود که در اوقات غفلت به خود فشار نیاورد و در اوقات حضور اختیاراً آن را ازدست ندهد.

 

– سوال: برای حضور قلب در نماز و تمرکز فکر دستورالعملی بفرمائید!

جواب: بسمه تعالی در آنی که متوجه شدید اختیاراً منصرف نشوید.

– اصلاح نماز مستلزم اصلاح ظاهر و باطن و دوری از منکرات ظاهریه و باطنیه است و از راههای اصلاح نماز توسل جدی در حال شروع به نماز به حضرت ولی عصر(عج) است.

– گوی سبقت را نماز شب خوان ها ربودند مخفیانه!

 

- سوال: برای توفیق نماز شب چه کنیم؟

جواب: با قرائت آیه آخر سوره کهف و اهتمام به این امر اگر علاج نشد تقدیم بر نصف می شود (یعنی قبل از نیمه شب بجا آورده شود).

 

– سوال: در نماز شب و سحر خیزی قدری کسل هستم لطفاً راهنمایی فرمایید!

جواب: بسمه تعالی کسالت در نماز شب به این رفع می شود که بنا بگذارید هرشبی که موفق (به خواندن آن) نشدید قضای آن را بجا آورید.

– ازآیه شریفه إِنَّ الصَّلَاهَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنکَرِ‌  (عنکبوت آیه ۴۵) ((نماز انسان را از کارهای زشت و ناژسند باز می دارد)) استفاده می شود لاصلوه لمن لایتناهی عن الفحشاء و المنکر ((کسی که از کارهای زشت و ناپسند خود داری نمی کند واقعا نمازش نماز نیست)).

 

– این احساس لذت در نماز یک سری مقدمات خارج از نماز دارد و یک سری مقدمات در خود نماز. آنچه پیش از نماز و در خارج از نماز باید مورد ملاحضه باشد و عمل شود این است که انسان گناه نکند و قلب را سیاه و دل را تیره نکند و معصیت روح را مکدر می کند و نورانیت دل را می برد. و در هنگام خود نماز نیز اسنان باید زنجیر و سیمی دور خود بکشد تا غیر خدا داخل نشود یعنی فکرش را از غیر خدا منصرف کند.

 

- یکی از عوامل حضور قلب اینست که در تمام بیست و چهار ساعت باید حواس(باصره سامعه و…) خود را کنترل کند زیرا برای تحصیل حضور قلب باید مقدماتی را فراهم کرد.باید در طول روز گوش چشم و همچنین ساید اعضا و جوارح خود را کنترل کنیم.

 

– اگر بدانیم اصلاج امور مومن به اصلاح عبادت و در راس آنها نماز است که به واسطه خضوع و خشوع آن هم به اعراض از لَغو محقّق می شود کار تمام است!

– همین نماز را که ما با تهدید به چوب و تازیانه و عقوبت جهنمی شدن در صورت ترک آن انجام می دهیم آقایان(اولیاء) می فرمیاند از همه چیز لذیذتر است!

– همین امور ساده و آشکار مثل نماز بعضی را به سماوات می رساند و برای عده ای هیچ خبری نیست برای بعضی اعلی علیین است و برای بعضی هیچ معلوم نیست که آبا این معجون شور است و یا شیرین!

 

– سوال: می خواهم در نماز تمام اذکار را درک کنیم و بفهمم آن نور را درک کنم و ببینم تا با آن نو حرکت کنم؟

جواب: بسمه تعالی با شرائط حضور قلب اعمالتان را انجام دهید در پاداش چه خواهند کرد به ما مربوط نیست.

– سجده غایت خضوع است یعنی ما هیچ و در پیش تو خاک هستیم.

 

- سوال: برای اینکه در انجام فرمان الهی مخصوصا نماز با خضوع باشیم چه کنیم؟

جواب: در اول نماز توسل حقیقی به امام زمان (عج) کردن عمل را تمامیت مطلقه (بطور کامل) انجام بدهید.

 

– سوال: مستدعی است جمله کوتاه و رسایی در باره نماز مرقوم فرماییدکه نصب العین ما قرار گیرد!

جواب: بسمه تعالی از بیانات عالیه در فضیلت نماز در مرتبه علیا کلام معروف از معصوم است الصوه معراج المومن (نماز معراج مومن است) برای کسانی که یقین به صدق این بیان دارند و ادامه بدهند طلب این مقام عالی را …

 

– اگر کسی با وجود این همه مشوقات از قرآن و اخبار برای سیر و کمال از آنها بهره مند نشود در عقل او خلل است نماز خواندن برای اهللش مانند حلوا خوردن است لذا از نماز خواندن خسته نمی شوند.

- در کلمات امیرالمومنین نیز آمده است ((بدان که تمام اعمالت تابع نمازت می باشد)) مشاهده کردیم که علمای بزرگ در حال نماز عجیب و غریب بودند به گونه ای که گویا آن انسان خارج از نماز نیستند.

– از حدیث ((در دنیا به عبادت من متنعّم شوید زبرا در آخرت به همان متنعّم خواهید بود)) بر می آید که عبادات قابلیت تنعّم دارد ولی ما عبادات را به گونه ای بجا می آوریم که گویا شلاق بالای سرما است گویا داروی تلخی را از روی ناچاری می خوریم.

 

– سوال: گاهی اوقات در عبادات ریا می کنم بعداً سخت رنج می برم علاج آن چیست؟

جواب: بسمه تعالی علاج این است که ریا بکند ولی اگر در مقابل شاه و گداست ریا برای شاه بکند این نکته را دریاب اگر اهلش هستی.

 

– معیار اصلی نماز است این نماز بالاترین ذکر است شیرین ترین ذکر است برترین چیز است… همه چیز تابع نماز است باید سعی کنیم این نماز را حسابی درستش کنیم وقتی نماز درست شد با حال گشت انسان آدم شده است بالاخره محک نماز لاست.

– وقتی بنده از پیشگاه مقدس حضرت حق باز می گردد اولین چیزی را که سوغات می آورد سلام از ناحیه اوست در دعای مسجد کوفه آمده است((خداوندا تو خود سلامی و سلام از ناحیه تواست و به سوی تو باز می گردد پروردگارا ما را به سلام از ناحیه خود تحیت گوی)).

 

– چقدر تناسب دارد تکبیر برای ورود به نماز و تسلیم برای خروج از آن. در تکبیر ،اکبر مناسب است یعنی تمام امور دنیا و همه بزرگها را کنار بگذارید چون خداوند متعال اکبر است نمازگزار با تکبیر در حرم الهی وارد می شود ولی ما چه می دانیم که اینها یعنی چه! در راویت است((اگر نمازگزار می داسنت که از جلال الهی چه چیزهایی او را فرا گرفته است هرگر از نماز روی بر نمی گرداند)).

– ذکر خدا در حال نماز بهترین ذکر است چون نماز به منزله کعبه است و نمازگزار در کعبه و حرم امن الهی داخل شده و بنا گذاشته است که از باب تکبیر داخل و از باب تسلیم خارج شود.

– در جایی دارد که خدا منت گذاشته که امر فرموده مخلوق با خالق خود خلوت کنید و این منافاتی ندارد که در مرآی مردم باشد کانّه وقنی بنده با خدا خلوت می کند خالق هم با او خلوت کرده است.

– بلی می شود انسان در نماز دست به دعا بردارد  و بگوید الهم ارزقنی زوجه صالحه((خداوندا زن شایسته ای را روزی من کن)) یا بگوید اللهم ارزقنی ولدا بارا((خداوندا فرزند نیکوکاری را روزی من کن)).

 

منبع: نماز تجلی گاه عروج مومن

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
Slots